Opis Jerzmanic Zdroju

Krucze Skały

22.04.2007 niedziela.  Dzień Ziemi.

Trasa:

8.00 Piekary - Legnica - Wilczyce - Krotoszyce - Rzymówka - Rokitnica - Kopacz - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój - KRUCZE SKAŁY - Złotoryja - Nowa Wieś Złotoryjska - Brennik (gmina Złotoryja) - Ernestynów - Wilczyce - Legnica Piekary 21.00; 76 km

Osoby: Tereza, Waldek i Halina.

9.00 Legnica; 4 km  8 stopni C. Spotkaliśmy się wszyscy w centrum miasta i pojechaliśmy rowerami rzez park na ul Jaworzyńską, aby wjechać na niebieski Szlak Polskiej Miedzi. Szlak łączy stare Zagłębie Miedziowe w Złotoryi z Nowym w Głogowie. Droga po zimie była mocno rozbita. Miejscami ktoś nawrzucał cegieł w dziury. Trudy wertepów łagodziły widoki. Nad Kaczawą kwitły rzepaki, a w zaroślach białe czeremchy. Przez wioski dobrze się jechało. W Krotoszycach jest stara kuźnia (pewnikiem pamięta cystersów). Obecnie służy mieszkańcom jako wiata nad grillem.

10.45 Rzymówka;  24  km.  Źródło św. Jadwigi było świetnie utrzymane. Woda, cudami słynąca, prowadzona jest rurociągiem pod jezdną i płynie do Kaczawy. Ujęcie było chronione wiatą zaopatrzoną w schodki i ławeczki. Nad źródłem znajduje się grodzisko, które liczy ponad tysiąc lat. Wejście obsadzono drzewkami. Osadnicy wydrążyli dziurę w skale posadzki która onegdaj robiła za lodówkę. Po śniadaniu pojechaliśmy niebieskim szlakiem. Początkowo dobrze się jechało polną drogą, ale przed Rokitnicą szlak został zaorany. Sforsowaliśmy zasiewy i wtoczyliśmy się pod górę do Kopacza. Dzielnica Złotoryi ma dłuższy rodowód niż miasto, gdyż w Kopaczu mieszkali gwarkowie jeszcze przed lokacją, a Złotoryja ma najstarsze w Polsce prawa miejskie z 1211 r.

Pojechaliśmy przez Złotoryję zwiedzając ślady dawnego górnictwa nad Kaczawą i zajechaliśmy do Jerzmanic Zdroju. Przed wojną w uzdrowisku leczono wiele schorzeń.  np. układu krążenia, narządów ruchu i innych. Zdrój reklamował się w gazetach jako najtańszy kurort na Dolnym Śląsku. Dla kuracjuszy - których nie było zbyt wielu - zbudowano wygodne wejście na Wilczą Górę oraz gospodę. Pod Kruczymi Skałami zbudowano klasycystyczne skalne źródło. Po wojnie wody zdrojowe zostały zanieczyszczone i nie były przydatne w lecznictwie, a w dawnym sanatorium "leczy" się zaburzenia innego rodzaju.

13.45 Krucze Skały; 37 km

Z piaskowców zbudowano m.in. Zamek Piastowski w Brzegu. Na ławeczce pod skałami zrobiliśmy przerwę na jedzie. W menu były jaja na twardo i rzodkiewki. Bez pośpiechu pojechaliśmy do Złotoryi na ul Zagrodzieńską aby trafić do Nowej Wsi Złotoryjskiej z widokiem na komin Huty Miedzi w Legnicy.

16.15 Brennik (g. Złotoryja); 51 km. Przerwa pod sklepem spożywczym. Słońce nas strzaskało na mahoń. Dalej pojechaliśmy polnymi ścieżkami na drogę nr 364 i zaś w Dolinę Kaczawy na Wilczyce.